V naší zemi máme zaregistrováno velké množství firem nejrůznějších typů, od společností s ručením omezeným po veřejné obchodní společnosti. Pokud se však podíváte do historie většiny z nich, zjistíte, že drtivá většina změnila alespoň jednou za svou existenci majitele, a to i ty, které byly založeny relativně nedávno.Důvodů pro prodej obchodní společnosti může být mnoho. Jedním z těch nejběžnějších je to, že stávající majitel končí s podnikáním, například proto, že chce odejít na odpočinek. Nechce však rušit úspěšnou firmu a raději ji prodá, aby pokračovala a také aby na ní ještě něco vydělal.Častým důvodem je také to, že obchody zkrátka nejdou tak, jak by si majitel představoval. Proto ji raději prodá dřív, než se dostane do červených čísel někomu, kdo již má zkušenosti a dokáže ji přivést k zisku. V neposlední řadě jsou tu také ty, které v podstatě již zkrachovaly a kterých se jejich majitelé zbavují, aby se zároveň zbavili dluhů. Tyto jsou mnohdy také prodávány proto, že se ocitly v insolvenčním řízení a výtěžek z prodeje bude použit na zaplacení dluhů.Pak je tu také případ ready-made společností, tedy těch, které jsou založeny již za účelem toho, že se prodají nějakému zájemci, který nechce procházet celým procesem zakládání vlastní firmy a raději si koupí již nějakou hotovou, byť (nebo právě proto) bez historie. Je však otázkou, zda bychom měli mít o tyto společnosti zájem. Přeci jen, většina z nich nebude z ekonomického hlediska v dobrém stavu, o zákaznické základně nemluvě. Je tedy otázka, zda máme finanční prostředky i podnikatelský plán na to, abychom z ní udělali úspěšnou firmu.Naprosté většině začínajících podnikatelů se něco takového nedoporučuje, snad s výjimkou již zmíněných ready made společností. K tomu, abychom dokázali zachránit potápějící se firmu, jsou totiž potřeba znalosti a zkušenosti, které začátečník zkrátka a jednoduše nemá.